vanaf dag twee

Dag 3 Bergen

Aankomst 8.00 uur ‘s morgens. Eerst door een fjord richting Bergen. Je gaat best nog een behoorlijk stuk door een fjord heen, komt onder een hele mooie brug door en dan zie je het plaatsje al liggen. Het is groter dan het lijkt. Het is de op twee na grootste stad van Noorwegen. Aangezien Bergen al bekend is bij ons gaan we deze keer met een soort treintje door de stad heen en komen door allerlei wijken die we nog niet gezien hadden. Natuurlijk zijn we de beroemde vismarkt nog over gelopen en ook de winkelstraat hebben we bekeken. Erg mooie winkels en er is ook een winkelcentrum waar je taxfree kunt winkelen. In onze ogen toch nog erg prijzig. Noorwegen is nu eenmaal erg duur. We hadden nog tijd over en hebben dus toch nog maar een keer de kabelbaan naar boven gepakt. Dat uitzicht is zo ontzettend mooi, dat moet je eigenlijk iedere keer doen. Je kunt er haast geen genoeg van krijgen. Helaas was het daarna tijd om naar de boot terug te gaan. Ach eigenlijk waren we ook vol van alle indrukken en moe van het lopen. Vijf uur zou de boot vertrekken, maar zoals bijna elke keer waren er vier mensen te laat. Twee hadden ‘s morgens de klok al een uur terug gezet, terwijl dat eigenlijk pas die nacht moest. De hele boot (de mensen dan hé) stonden boven aan dek te klappen toen ze er aan kwamen.

Dag vier Op Zee

Op weg naar IJsland, daar komen we morgen om 8.00 uur aan. Aan boord is van alles te toen, we zijn naar Italiaanse les gegaan. We leerden daar klok kijken en het is leuk als je dan later woorden hoort en je begrijpt waar het over gaat. De hele dag door kun je eten, niet normaal meer. Grote gamba’ s hadden ze. Ook hebben ze s avonds geflambeerde aardbeien met vanille ijs met slagroom (en dan van dat lekkere Italiaanse ijs, want deze boot vaart onder een Italiaanse vlag) Zalig dus. We lopen zoveel mogelijk met de trap, van onder naar boven. De boot is 12 verdiepingen hoog, dus dat tikt aan.

Dag vijf IJsland

Akureyri

Vol spanning wat er vandaag gaat gebeuren zijn we onderweg naar de bus, die voor het schip staat. Het is half negen en twee uur vroeger dan in Nederland. We zitten bij een Engelstalige gids. Ze woont op IJsland en is erg trots op haar land. Dat snap ik best want het land heeft ook wel erg veel te bieden. Vulkanen, waar we alles van weten, dus ook lava, lavastromen, geysers, modderpoelen, pruttelende modderpoelen, prachtige kleuren en lichtvallen, watervallen. We gingen eerst op weg naar de waterval Godafoss, een prachtige waterval. Waar Wil natuurlijk op het puntje van de rots moest staan en een natte broekspijp haalde. Lekker de hele dag met een natte voet en pijp rondlopen en nu is hij dan ook verkouden. Kan ook van de temperatuursverschillen komen die er toch wel zijn. Binnen is het erg warm en op dek behoorlijk fris. Daarna reden we naar het Myvatn meer, een van de natuurschatten van IJsland, toen we hier een stop hadden om te wandelen en te eten, werden we aangevallen door muggen. Heel irritant. Ook omdat de gids verteld had dat sommige mensen allergische reacties van de muggenbeten hadden. Het eten was veel uitgebreider dan we hadden verwacht. Er stond in de beschrijving van de excursie dat we groentesoep kregen en meer niet. Dit werd heel anders. Voorgerecht was bloemkoolsoep, hoofdgerecht zalm met aardappels en groeten en er was ook nog een dessert, chocoladecake met bosbessen en slagroom, weer erg lekker.

Hierna kwamen we langs een slapende vulkaan Hverfell en daar zagen we wat de natuur aanricht na zo’ n uitbarsting. Indrukwekkend hoor. Gewoon een nieuwe berg ontstaat en dat wordt weer overgroeid met groen. Dit was helemaal goed te zien in het vulkaanlandschap van Dimmuborgir. De bomen worden niet groot in IJsland, erg vreemd. Hoe dit komt weet ik niet. Het gras groeit er wel weer erg goed omdat het er zolang licht is. Ook zijn erg veel vogels en eenden. Wat een prachtig land is dit. We gingen nog naar het geothermische gebied in de buurt van de berg Namafjall. Dit gebied is vol modderpoelen, stoomgaten, zwavelplaatsen, kokende bronnen en fumarolen. Dit vond ik zelf het meest indrukwekkende schouwspel van de hele dag, geweldig wat mooi. Een vluchtig bezoek aan Myvatn een natuurbad, waar de mensen in warm zwavelwaterlagen. Het was de blue lagoon van het Noorden. Ik heb nog even de temperatuur gevoeld en dit was inderdaad zalig warm. Je kon er ook modderbaden nemen. Wij gingen verder en kregen tot slot nog een rondrit door de stad Akureyri voor we weer terug gingen naar de boot. Tjonge wat een geweldig land, ze hebben alles, behalve mensen die wonen er bijna niet. Dat is wel te begrijpen, want op IJsland heb je van november tot en met februari te maken met het feit dat het er de hele dag donker is. De IJslander is dit gewend, maar iemand die daar wil gaan wonen kan aan dit verschijnsel meestal niet wennen. Het weer toen wij er waren was geweldig, we liepen gewoon in ons shirt. Deze prachtige dag kan niemand ons meer afnemen, wat een geweldige ervaring. Op naar Groenland.

Dag zes.

We moeten vanavond de klok weer een uur terug zetten en voor we in Groenland zijn nog een keer. Ook dit is erg prettig, want je went zo heel langzaam aan het tijdsverschil. Het is dus vier uur vroeger in Groenland. We zijn nu een tijdje op zee en gaan walvissen en andere vissen spotten. We hebben al zeehondjes gezien toen we IJsland verlieten, aan het einde van het fjord. Tot zover weer onze belevenissen.

Jasper

Hey vakantiegangers! Leuk om via dit blog te horen dat alles goed gaat. Klinkt prachtig allemaal zeg! Echt veel gezien al denk ik? En dan straks nog een keer op IJsland! Veel (leuke) Nederlanders aan boord ook, of zijn het dit keer toch het meeste Italianen? (dan komt jullie Italiaanse les extra goed van pas! ;)

Heel veel plezier op/in Groenland. Ben heel benieuwd naar de nieuwe verhalen!

Groeten en liefs,

Jasper

Rianne

Wat een avonturen! :)
Klinkt erg mooi!

Hopelijk hebben jullie hier geen last van:

x Rianne

Veel plezier