Torshavn

Dag vijftien (vijftien augustus)

Op zee. We maken op zee natuurlijk niet zo veel mee. Praten wat met Nederlanders, die je inmiddels hebt leren kennen door excursies. Het wordt na zoveel dagen net een dorp. Ook hoorden we dat er een reiziger is overleden in Jacobshaven Groenland. Het is niet verwonderlijk. De leeftijd van de reizigers is hoog. Deze man was ook al op leeftijd. Het is in het stadje gebeurd en hij is alleen per tender boot naar de boot vervoerd. Vanaf IJsland gaat de familie en de overleden man verder per vliegtuig. Vanaf Groenland gaan niet zovaak vluchten waarschijnlijk. We hebben een PowerPoint presentatie van onze hostess over het wel en wee van de bemanning en wat ze doen als ze vrij zijn, ook een kijkje achter de schermen. Erg leuk om te weten hoeveel er word gegeten en hoe duur dit schip heeft gekost. 480 miljoen maar liefst. Rondje zwaluwhoeve doen we elke dag, dat zal ik missen thuis. We hebben een abonnement en mogen elke dag. Heerlijk.

Dag zestien (zestien augustus)

Reykjavik. We komen vroeger aan dan verwacht. Vandaag gaan we een rondje zuidkant IJsland doen. We vertrekken half negen met de bus. Ik vind IJsland een erg mooi land. Het is lieflijk en het weer is alweer prachtig. Wat een ruimte heeft dit land. Reykjavik is een mooi stad. Het land is verzorgd en elke keer als we langs een bank rijden is er natuurlijk de nodige commentaar. Veel beweren dat ze zijn gekomen om hun geld op te halen. We krijgen een erge mooie wandeling door een enorme kloof. We horen over de platen die hier precies over het midden van IJsland 2 cm per jaar verschuiven. Een stuk zit vast aan Noord Amerika, het andere aan Europa. Onze gids vertelde ons nu rijden we op die van Noord Amerika en nu gaan we naar de plaat van Europa. Hele rare ervaring. Ook heb je erg het besef dat je op een vulkanisch eiland zit. Ik wist niet dat er zo vaak aardbevingen waren. We hebben op een Power Plant (een energie centrale) uitleg gekregen over hoe IJsland de stoombronnen gebruiken om het hele eiland van elektriciteit en verwarming te voorzien. Daar lieten ze ook zien en horen welke aardbevingen er waren geweest en hoeveel op de schaal van Richter. Heftig, vooral om te horen hoe hard dat klinkt. Elke twee jaar is er zowat wel een aardbeving geweest. We hebben die hele hoge spuitende geiser gezien. Geweldig. Ik dacht hij spuit misschien maar een keer per uur, maar nee hoor soms wel twee keer achter elkaar. Soms om de vijf minuten. Watervallen hebben ze in overvloed op IJsland. Maar vooral het landschap is indrukwekkend. Moe maar voldaan kwamen we om half zes weer aan boord.
‘s Avonds bij het diner worden de obers steeds gekker. Ze gaan dansen met alle dames van onze tafel en geven er een showtje bij. Grappig hoor. Het aftellen begint. Nog twee havens en dan gaan we alweer richting Amsterdam.

Dag zeventien.

Op zee. We hebben films van Rien en zijn vrouw te leen en kijken naar een aflevering van Inspecteur Morse. Werken foto’ s bij en kijken naar onze film van deze reis. Het zijn allemaal mooie opnames en je realiseert je wat een mooie reis we aan het maken zijn.

Dag zeventien

We zijn in Tórshavn en het weer is ronduit prut. Het giet. Vanmiddag hebben we een Panorama Tour en we hopen dat het weer wat opknapt. We zijn s morgens toch maar even het stadje ingegaan. Het stadje zal met mooi weer, heel gezellig zijn, maar met dit weer geeft Tórshavn een troosteloze indruk. We kwamen kletsnat terug, maar waren toch blij dat we gegaan waren, want er was een hele leuk wijk met allemaal begroeiing op hun daken, daar hebben we nog even wat leuke foto’s gemaakt. Ben benieuwd naar de tocht van deze middag. Morgen naar het meer van Nessie in Schotland en dan richting Amsterdam.

Tot zover weer onze belevenissen, of we nog iets te melden hebben voor we in Amsterdam aan komen weet ik nog niet, want we hebben het zo druk aan boord J. In ieder geval groetjes van ons en we spreken elkaar weer snel. Blij dat we af en toe een sms krijgen en dat alles goed gaat bij jullie allemaal. En geen bericht is ook goed bericht.

Rianne

Haha, het meer van Nessie ;)
Klinkt goed hoor jullie verhalen. Nu wil ik ook zeker weten naar IJsland! Handig dat jullie nu the hotspots weten, hoef ik geen Lonely Planet meer te kopen... :)
Genietse nog even en tot zondag!

Jasper

Leuk hoor om van elke dag van jullie reis een stukje te lezen! Hoop dat Schotland beter bevalt dan Torhavn (zijn dat de Faroer Eilanden?) - hoewel het daar ook wel eens schijnt te regenen... Maar ze hebben er wel Whiskey natuurlijk :D

Tot gauw en genietze nog een paar dagen!

Meridian Travel