Vervolg

Dag zeven.

Op zee en we hebben schitterend weer. De zon is de hele dag aanwezig en we liggen dan ook eerst op dek. Het waait wel, dus een deken is de oplossing. We lijken wel mummies zo als we op de ligstoelen liggen. We besluiten om even bij de hut op het balkon te kijken hoe het daar is. Groot is de verrassing als er een ijskoeler met een fles Proseco op ons staat te wachten, zomaar van Costa. Ook was het op het balkon zeer aangenaam. We besloten direct de fles meester te maken. Er kwamen ook nog bruinvissen en walvissen voorbij vlak voor het eten. De walvissen spoten enorme fonteinen, maar ik heb ze niet boven water gezien. We hadden de zon behoorlijk in ons gezicht staan aan het einde van de middag. S avonds had de kapitein nog een geweldige ontdekking gedaan. Op twintig mijl van het schip was de eerste ijsberg gezien en hij zou zijn koers wijzigen hiervoor. Iedereen stond boven aan dek om dit schouwspel te zien. En ja hoor daar doemde hij op. Geweldig wat een mooi gezicht. De dag kon niet meer stuk. De kapitein had flinke humor, want terwijl de muziek van Celin Dion van de Titanic over het dek galmde, voer hij een rondje om de ijsberg.

Dag acht

We zijn bijna in Nuuk de hoofdstad van Groenland. Het is de hele dag vreselijk slecht weer geweest. Er is zelfs stuifsneeuw gevallen. Het was koud en vreselijk nat overal. Wil is verkouden en snuft behoorlijk. Ook hebben we gemerkt dat de wereld weer klein is. We hebben grappig genoeg mensen aan tafel zitten die kennissen zijn van de ouders van Maurice. Ze wonen in Grootebroek en hij heet Nico en zij heet Margreet. Ooit hadden ze samen plannen om een huis op een kavel te bouwen, hebben we begrepen. Hij is huisarts geweest en net gestopt met zijn praktijk. Ook zit er nog een huisarts uit Medemblik aan onze tafel. Veilig idee toch? Het internet is vreselijk traag aan boord, dus mailen en de reisblog bijhouden wordt wat moeilijk. Laat even weten hoe het met oma is. We hebben de dag verder doorgebracht in de Zwaluwhoeve, hier op het schip. Dus in sauna’s, bubbelbaden, Turkse stoombad, relax ruimtes en onder solarium. Erg vervelend allemaal J. Op naar morgen, we hebben een excursie op jacht naar de walvissen geboekt. Spannend dus. We hopen dat ze er wel zijn. Het schip heeft sonar aan boord, dus de kans is wel groot dat ze de beesten opsporen.

Dag negen.

Gelukkig het is droog, maar wel mistig als ik ‘s morgens naar buiten kijk. Om tien over half acht gingen we voor anker voor Nuuk. (Dit door onze zeeman geciteerd) Hoofdstad van Groenland. We konden dus alleen maar met de tenderboten naar de vaste wal en dit gebeurde ook. Zo rond kwart over negen gingen we die kant op. We hebben de hoofdstad bekeken en wat een wereldstad J (maar niet heus) Armoe troef en alles vreselijk duur. Om kwart over een hadden we een excursie en gingen we walvissen spotten. Wij waren er op tijd, maar Costa had zich behoorlijk verkeken op het een en ander zodat alles uitliep. Onze walvistocht begon een uur later. Maar we hebben wel walvissen gezien en niet zo n klein beetje ook. Er staat wat op de foto en op de video staat zelfs een staart. Dat is ons nog nooit gelukt. Waar voor ons geld dus. We genieten nog steeds volop. Toen we moe terug waren gekomen aan boord, hebben we voor het eten nog even een rondje zwaluwhoeve gedaan. Heerlijk. Onder het eten, rond een uur of zeven heeft Luminosa koers gevat naar Ililussat (Ook wel Jacobshaven genoemd) Hier blijven we twee dagen. Tijdens het eten dook er voor ons raam ook nog een dolfijn omhoog. Het kon niet stuk allemaal. Tot zover onze belevenissen.

Meridian Travel