Groenland

Dag negen.

Gelukkig het is droog, maar wel mistig als ik ‘s morgens naar buiten kijk. Om tien over half acht gingen we voor anker voor Nuuk. (Dit door onze zeeman geciteerd) Hoofdstad van Groenland. We konden dus alleen maar met de tenderboten naar de vaste wal en dit gebeurde ook. Zo rond kwart over negen gingen we die kant op. We hebben de hoofdstad bekeken en wat een wereldstad J (maar niet heus) Armoe troef en alles vreselijk duur. Om kwart over een hadden we een excursie en gingen we walvissen spotten. Wij waren er op tijd, maar Costa had zich behoorlijk verkeken op het een en ander zodat alles uitliep. Onze walvistocht begon een uur later. Maar we hebben wel walvissen gezien en niet zo n klein beetje ook. Er staat wat op de foto en op de video staat zelfs een staart. Dat is ons nog nooit gelukt. Waar voor ons geld dus. We genieten nog steeds volop. Toen we moe terug waren gekomen aan boord, hebben we voor het eten nog even een rondje zwaluwhoeve gedaan. Heerlijk. Onder het eten, rond een uur of zeven heeft Luminosa koers gevat naar Ililussat (Ook wel Jacobshavn genoemd) Hier blijven we twee dagen. Tijdens het eten dook er voor ons raam ook nog een dolfijn omhoog. Het kon niet stuk allemaal.

Dag tien (10 augustus)

Op zee, op weg naar Jacobshavn, haast had de boot niet. We lagen vast op schema. We vermaken ons nog steeds prima aan boord. Rondje sauna hoort er ook weer bij. We hebben er ook wat foto’ s genomen in de zwaluwhoeve.

Dag elf (11 augustus)

Vanmorgen om 8.00 in Jacobshavn aangekomen. We zijn in de haven voor anker gegaan en moeten met tender bootjes van en naar het stadje. Het weer is wisselvallig. Mistig en het is wat druilerig. We besluiten toch maar van boord te gaan om het stadje te verkennen. Het is niet echt groot en heeft ongeveer 4700 inwoners. Er zijn bijna net zo veel honden. Deze honden zitten allemaal vast aan de ketting. Het zijn slede honden. Bij elk huis ligt er voor de deur een of meer sleden, of er is een boot. Ook rijden er wel auto’ s. Veel is er niet te beleven. De mensen hebben allemaal een specifiek uiterlijk, ietwat mongoolachtig. Ze zijn reuze vriendelijk en behulpzaam. We hebben de kaarten gepost bij een supermarkt. (Waar we eerst de postzegels hebben gekocht) Na nog een heel stuk doorgelopen te hebben, zijn we een berg opgeklommen. Daarvandaan hadden we een mooi uitzicht over het stadje met zijn gekleurde houten huisjes. Er was een school in de buurt en de kindertjes hadden net middag pauze en liepen ons voorbij. Leuk al die Eskimo kindjes. Het weer was nog niet veel beter, dus besloten we om maar weer naar de boot terug te keren. Bij het eten hoorden we dat we de verkeerde kant opgelopen waren en dat we iets heel moois gemist hadden. Daar we hier twee dagen lagen besloten we om alsnog aan wal te gaan en die wandeling te gaan maken om het beloofde mooie schouwspel te zien. Heel blij dat we dat gedaan hebben, want het was schitterend. Het weer was helemaal opgeklaard, de zon scheen en het beloofde een mooie zonsondergang te worden. Onderweg zagen we dat ze ook hier hangjongeren hebben. Wat we na een stevige wandeling aantroffen is met geen pen te beschrijven. We kwamen op een plaats waar de gletsjer in zee uit komt. Er is daar een drempel die in eerste instantie de ijsbergen tegenhoudt. Als de ijsbergen zover gesmolten zijn gaan ze er wel over heen en richting Canada. Met het ondergaande zonlicht hierop hadden we een geweldig mooi schouwspel. Vreselijke mooie foto’ s hebben we gemaakt. Uren konden we daar blijven kijken naar al het moois. Maar uiteindelijk moesten we toch weer terug naar het schip. Op het schip aangekomen rond elf uur was er bij het zwembad nog een feest aan de gang, waar we nog even heen gegaan zijn.

Dag twaalf (twaalf augustus)

Vandaag heel vroeg uit de veren want we hadden een geweldige tocht voor de boeg dachten we. We gingen namelijk naar de gletsjer. Het was heeeel mistig maar de excursie ging toch door. We zagen helemaal geen hand voor ogen en dat was erg jammer, we hebben dus echt niets gezien. Verkleumd kwamen we terug. We zijn een rondje zwaluwhoeve gaan doen om even door te warmen en hebben ons verder vermaakt met de foto’ s en film nakijken. ‘s middags om twee uur gaan we weer op pad, richting IJsland. Het werd anders dan gepland, het werd zes uur voor we weer vertrokken.

Dag dertien (dertien augustus)

Hele dag op zee. Prachtig was een enorme ijsberg, die we gefilmd hebben. Iemand meldde dat er zeehondjes oplagen, toen we goed keken bleek dit echt zo te zijn. Een stuk of zes, heel duidelijk te zien op de film.

Dag veertien( veertien augustus)

We gaan terug naar IJsland en hebben de hele dag allemaal mooie dingen te zien, dit alles aan de zuidkust van Groenland. Het Torssukatak Fjord, met een oneindig aantal kleine eilandjes. We passeren het Ilva Fjord en komen langs de kaap Niagornaq, wat het signaal is voor onze passage door het fjord van Prins Christian Sund en kunnen we het Kangerdilok Fjord zien waar kleine brokken ijs afkomstig zijn van de gletsjer, werkelijk prachtig. We hebben erg veel mooie foto’ s gemaakt en gefilmd. Daarna gaan we de Atlantische oceaan op. Waar het water een stuk onrustiger is dan in de fjorden. Veel mensen waren ‘s avonds niet komen eten, waarschijnlijk omdat ze zich niet lekker voelen. Zeeziek? En dat met zo’n grote boot. Alleen wij en de kapitein zijn niet zeeziek J Morgen nog een dag op zee en maandag komen we aan in Reykjavik IJsland.

Maurice, Natasja, Fabian en Lizz

Wat een prachtige verhalen en moois zien jullie jullie allemaal. Fantastisch zeg. En dan nog de afwisseling met sauna en alle luxe die jullie hebben.
Grappig dat kennissen van Hans en Maureen ook op het schip zijn, zal het ze vertellen.
Heel veel plezier verder en veel liefs,
Natasja

Martijn & Christin

Wat een leuk verhaal!! Jullie vermaken jullie wel daar op die boot! Jullie zijn inmiddels bijna vaste gast, hebben jullie dezelfde hut? Wij zijn donderdagmiddag terug gekomen. We hopen jullie zaterdag te zien in Amsterdam...

Martijn en Christin

yana

hey , ik had een vraagje , ik maak men eindwerk over groenland en vroeg me af of je me eventueel wat informatie zou kunnen geven?
grtjs

Meridian Travel